דיון בוועדת החינוך בכנסת

Friday 10 כJul, 2015

“כאשר נניח תארו לכם בחינוך הממלכתי ילדים לא באים לבית-הספר, שולחים את המורה הביתה? יש לו ביטחון תעסוקתי. פה, אם אין תלמידים, אומרים לו: שמע אדוני, מצטערים מאוד, המרכז נסגר, לך הביתה, תחפש מקום אחר. ביטחון תעסוקתי אינו תלוי במספר תלמידים שמגיע היום או מחר לבית-הספר.”


בחודש שעבר (8/6/2015) התקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת דיון בנושא תכנית היל”ה על רק הדרישה להעברת התכנית להעסקה ישירה. הדרישה הועלתה בפני מליאת הכנסת בדיון שהתקיים בחודש מאי האחרון.

חברי הוועדה וחברי כנסת נוספים העלו את בעיית ההעסקה הקבלנית וחוסר הביטחון התעסוקתי של תכנית היל”ה, ודרשו תשובות ממשרד החינוך. סער הראל, מנהל האגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך, שייצג את משרד החינוך בדיון המשיך, בנסיונותיו להשיב, לקדש את ה”גמישות הניהולית” שמשרד החינוך כה סוגד לה: ” אם אנחנו רוצים לרדת לרמה הפרקטית, יש פה מתח קבוע של הרצון לייצר פתרון אמיתי לילדים המנותקים והנושרים האלה, שמחייב מאתנו גמישות, הפעלה ייחודית, הסכם קיבוצי מאוד ייחודי שגם בונה משרות אבל גם מייצר גמישות, הפעלה של המשרה, כי מחר יש שם שלושה ילדים בקבוצה שלומדים היסטוריה ובמחזור הבא אין שם את אותם ילדים.”

מה עושים כדי שהצורך בגמישות, אם נניח לרגע שהוא אכן כל כך נחוץ, לא יבוא על חשבון המורים? זו, אומר, משרד החינוך, כבר לא בעיה שלנו: ” דרך אגב, מול המורים, אנחנו לא המעסיק.”

על זה נאלץ להגיב יו”ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי: “סליחה. אין דבר כזה שאתה הריבון, הוצאת את המכרז, יש לך מפעיל שלך, וההסכם הקיבוצי בינו לבין המורים שלו לא מעניין אותך.”

חבר הכנסת יוסף ג’בארין סיכם: “ולכן, מכאן באה הדרישה הראשונה והקושי הראשון שאנחנו העלינו, שזה נראה נושא שלא צריך להיות דרך העסקה קבלנית אלא זה נושא שצריך להיות באחריות ישירה של משרד החינוך, וככה גם כל הקשר עם המורים ועם המורות של המערכת יכול להיות קשר ממוסד שישמר את הזכויות שלהם כי בלי הזכויות שלהם, אבדו גם הזכויות של הילדים שלנו. איך אנחנו נוכל להבטיח שהילדים שלנו זוכים ליחס הראוי של המורים, כשהמורים עצמם לא נהנים מיחס ראוי? זה לא עניין אישי של עתיד. לא משנה אם זה עתיד או אורט או כל רשת אחרת. אנחנו פשוט אומרים, זה לא זה, זה לא מסגרת ההעסקה הראויה, במיוחד לקבוצת האוכלוסייה הזו, כשאנחנו מדברים על נושא שהוא בלב ליבו של החינוך. זה הנושא הראשון שרציתי לדבר עליו.”

בסיכום הישיבה היו”ר מרגי ציין כי הוועדה תבקש ממרכז המחקר והמידע דוח ממצה על הסוגיה של תכנית היל”ה, ומסער הראל הוא דרש להכין תוך 30 יום מסמך מפורט על תכנית היל”ה והתחייב שיתקיימו דיוני המשך.

את הפרוטוקול המלא של הדיון בוועדה, הכולל גם דברים שנשאו מורות בתכנית ניתן לקרוא כאן. הדיון המלא מצולם בסרטון זה.

תגובה אחת »

אלינה רומנוב:

חייבים לפתוח פייסבוק להודעות כאלה

14 בJuly, 2015 | 3:11 pm